The Krew Racing

Door het event op het Circuit van Zolder hebben enkele leden van The Krew beslist om een wagen te kopen en deze in te zetten op trackdays.

De wagen die gekocht is is een BMW E46 330xi. Stock draait deze M54B30 blok 231PK en 300NM koppel. Met een nieuwe ECU gesponsord door R7 Performance kan er meer uit het blok gehaald worden en kan er een custom tune geplaatst worden. Stage 1 zonder al te gek te doen komt er 251PK en 320NM koppel vrij, met in het achterhoofd dat dit een NA blok is. *hint hint*

Het interieur is ondertussen volledig gestripped en onder de motorkap is de AC-unit volledig uitgebouwd.
Samen goed voor bijna 150KG aan gewicht dat we winnen.

Het blok is volledig onder handen genomen waaronder;
– Nieuwe kleppendekselpakking en krukas keerringen
– Nieuwe waterpomp
– Nieuwe expansietank voor de koelvloeistof
– Nieuwe aandrijfketting
– Nieuwe Distributieriem
– Race bougie’s
– Nieuwe thermostaat
– Nieuwe olie- en luchtfilters
– Castrol 5W40 Motorolie

Maar helaas tijdens een trackday gebeurde er iets waar we schrik voor hadden. De motor viel stil, kreeg geen oliedruk meer en draaide heel stroef.
Na het uit elkaar halen van de carterpan bleek de oliepompbout losgetrilt, waardoor er geen oliedruk meer gemaakt kon worden en de vanos niet meer kon werken. Hierdoor is de ketting versprongen en is de motor uit tijd gegaan.
Na het terug in elkaar zetten liep de blok goed maar had hij geen vermogen en tikte hij fel.

We maakte de beslissing om een nieuwe M54B30 met MAAR 80.000km in de BMW te leggen.
Deze werd helemaal vernieuwd, waaronder;
-Nieuwe koppakking
-Nieuwe kopbouten
-Nieuwe drukgroepbouten
-Nieuwe versnellingsbakbouten
-Nieuwe oliefilterhuispakking
-Nieuwe krukaskeerring voor- en achterkant
-Nieuwe vanospakking
-Nieuwe kettingset (oliepomp, vanos & krukas)
-Nieuwe kettingspanners
-Nieuwe riemspanner
-Oliepompversteviging
-Nieuwe brandstoffilter
-Nieuwe radiatorslangen
-Nieuwe radiatorventilator
-Nieuwe oliefilters

De blok kreeg een volledige engine flush voordat hij nog maar 1 meter op het circuit gereden had.

Ook aan het chassis is er gewerkt;
-Stabistang vervangen
-draagarmen voor- en achterkant vervangen
-rubbers vervangen
-versteviging van het subframe
-4-punts rolkooi

Voor wegligging en grip zijn we bij Bosmans Automotive langst geweest, hij voorzag ons al van het volgende:
– Nankang NS2-R semi-slicks
– KW V3 Inox schroefset

De remmerij hebben we zelf voorzien, de originele schijven zijn vervangen door Brembo schijven.
Remblokken zijn momenteel ook van Brembo maar deze worden vervangen door EBC BlueStuff’s zodra de Brembo’s op zijn.
Remleidingen zijn de RVS slangen van Goodridge.

Het uiterlijk van de wagen is al gedeeltelijk aangepakt door een budget witte wrap met zwarte bestickering.
Er werd een GT Spoiler geïnstalleerd en een M bumper.
De witte wrap zal in 2024 vervangen worden door een andere kleur en meer kwalitatieve folie.
Wij danken onze sponsors van 2023 enorm:
– The Krew Belgium
– R7 Performance
– PT Coating Service
– Bosmans Automotive